Pazarlama Karması Nedir?

KOBİ Satış ve Pazarlama 3dk
KOBİ Satış ve Pazarlama

Pazarlama profesyonelleri ile şirketlerin pazarlama departmanlarının kullandığı en temel stratejilerden biri olan, 4P olarak da bildiğimiz “pazarlama karması” nedir? Pazarlama101 niteliğindeki yazımıza hoş geldiniz! Keyifli okumalar…

Pazarlama Karması Ne Anlama Gelir?


Pazarlamayı en iyi şekilde gerçekleştirmek için kullanılan araca pazarlama karması adı verilir. Pazarlama karmasında ürün, yer, promosyon ve fiyat kavramları stratejik olarak belirlenir.
Bu strateji, büyümek ve kar elde etmek isteyen firmaların kullandığı en önemli pazarlama stratejileri arasında yer alır.
Bir şirketin pazarlama müdürü ya da pazarlama direktörünün karar verdiği temel değişkenler pazarlama karması adı altında değerlendirilir. Bu nedenle, bu kavram pazarlama nedir sorusuna verilebilecek en iyi cevaplardandır. Şirketlerin, pazarlama işlemlerini en doğru şekilde yönetmeleri için pazarlama karması yöntemi kullanılır. Oldukça etkili olan bu yöntem, dünyanın en önde gelen iş adamlarının da tavsiye ettiği yöntemlerdendir.

Pazarlama Karması Neden Önemlidir?


Pazarlama karması, bir işletmenin ürün, fiyat, yer ve tutundurma stratejilerini bir araya getirerek pazarlama çabalarını etkili bir şekilde yönetmesini sağlayan bir kavramdır. Bu stratejilerin doğru şekilde belirlenmesi ve uygulanması, işletmelere rekabet avantajı sağlamak, müşteri ihtiyaçlarını karşılamak, ürünlerin doğru dağıtımını sağlamak ve hedef kitleye etkili bir şekilde ulaşmak gibi önemli avantajlar sunar. Pazarlama karması, işletmelerin başarılı pazarlama stratejileri oluşturmasına yardımcı olur ve onların pazarda başarılı olmalarını destekler.

Pazarlama Karması Türleri Nelerdir?


Pazarlama karması genel olarak 2 türe ayrılır. Bunlar ürün pazarlama karması ve hizmet pazarlama karmasıdır.

Ürün Pazarlama Karması

Ürün pazarlama karması, bir işletmenin ürününün pazarlama stratejilerini belirlemek ve yönetmek için kullanılan bir kavramdır. Ürün pazarlama karması, işletmelerin ürünlerinin hedef kitleye nasıl sunulacağını, müşteri ihtiyaçlarını nasıl karşılayacağını ve rekabet avantajı elde etmek için nasıl konumlandırılacağını belirlemelerine yardımcı olur.

Hizmet Pazarlama Karması

Hizmet pazarlama karması, bir işletmenin hizmetlerinin pazarlama stratejilerini belirlemek ve yönetmek için kullanılan bir kavramdır. Hizmetler, fiziksel bir üründen farklıdır ve pazarlama stratejileri de buna göre şekillenir.

4P Kavramı


pazarlama karması denildiğinde akla gelen ilk kavram 4P kavramıdır. 4P kavramının açılımı ise şöyle:

  • Product: Ürün
  • Place: Yer
  • Price: Fiyat
  • Promotion: Promosyon
    4P kavramının iyi anlaşılması, pazarlama karması stratejisinin de doğru ve etkili bir şekilde gerçekleştirilmesini sağlar. 4P kavramını iyi bir şekilde anlayarak pazarlama karmasında çok daha etkili bir strateji üretebilirsiniz.

Product - Ürün

Ürün, bir şirketin sunduğu hizmet ya da ürünü belirtir. Pazarlama karmasının birinci parçası olan ürün, aynı zamanda işletmelerin ürün için ne kadar fiyat alabileceğini, ürünün nereye yerleştirileceğini ve pazar alanında ürünü nasıl tanıtılacağına kadar birçok konuda belirleyici bir etkendir.
Başarılı bir ürün, mevcut tüketicinin talebini karşılamalıdır. Ürün konusunda dikkat etmeniz gerekenler ise şunlardır:

  • Ürünün faydaları
  • Ürünün özellikleri
  • Ürünün etkileşimi
    Peki, ürün pazarlama kararlarını alırken sormanız gereken sorular nedir?
  • Ürününüz neyi karşılıyor?
  • Ürününüz hangi soruna karşılık bir çözüm üretiyor?
  • Ürün hangi konularda fayda sağlar?
  • Ürününüzün rakiplerinizin ürününden farkı nedir?
    Place – Yer

4P kavramının bu aşamasında göz önünde bulundurmanız gerekenler ise şöyle:

  • Konum
  • Ürünün Pazar alanına nasıl yerleştirileceği
  • Dağıtım
    Peki bu konular hakkında sormanız gereken sorular nelerdir? Yer hakkında soracağınız sorular, ürünün nasıl dağıtılacağından ya da hangi pazar yer alacağına kadar değişiklik gösterir. Ancak, aşağıda yer alan soruları birer örnek olarak kabul edebilirsiniz.
  • Potansiyel müşterileriniz ürününüzü nereden bulacak?
  • Ürününüzü piyasaya sokmak için planlarınız neler?
  • Ürününüzü doğrudan mı satacaksınız yoksa bir distribütör aracılığıyla mı?

Price – Fiyat

Pazarlama karmasında fiyat konusunda dikkate almanız gereken adımlar ise aşağıdaki gibidir:

  • Fiyat stratejisi
  • İndirimler
  • Kar marjı
    Dikkat etmeniz gereken ise ürününüzün fiyat aralığını hesaplarken müşterinizin ürününüzün sahip olduğu değeri algılaması olacaktır. Bu durum, sadece fiyat üzerinden müşteri kazanılamayacağı anlamına gelir. Ürün fiyatı belirlerken şu soruları kendinize sorabilirsiniz:
  • Rakiplerinizin ürünün fiyatı ne kadar?
  • Fiyatınız rakiplerinize oranla nasıl olacak?
  • Ürününüz hakkında indirimler ya da satın alma avantajları sunmayı düşünüyor musunuz?
  • Müşterilerinize bir sadakat programı ya da bir ödül programı sunmayı düşünüyor musunuz?

Promotion – Promosyon

Promosyon konusunda dikkat etmeniz gerekenler şöyle:

  • Pazarlama kanalları
  • Pazarlama stratejisi
  • Sezon
    Müşteriniz yukarıda yer alan konular hakkında bilgi sahibi değilse, en iyi ürünlerinizi bile satmakta zorluk çekebilirsiniz. Bu noktada sormanız gereken sorular ise şöyle:
  • Ürününüzü ne zaman tanıtmaya başlayacaksınız?
  • Ürününüz sezonluk mu? Bu durumdan nasıl etkilenecek?
İnternet sitemizde yer alan içerikler genel bilgilendirme amaçlıdır ve tavsiye niteliği taşımamaktadır. Konu hakkında kişiselleştirilmiş tavsiyeler için bir uzmana danışmanız gerekmektedir. Sunulan bilgilerin doğruluğu, eksiksizliği ve güncelliği tarafımızca garanti edilmemektedir. Mikrogrup, bu bilgilerin kullanımı sonucunda doğabilecek herhangi bir zarardan sorumlu tutulamaz. Detaylı yasal uyarılar için lütfen buraya tıklayınız.
Whatsapp iletişim

Abone Olun

Blog sayfamıza abone olarak yeni içeriklerden haberdar olabilirsin!